۲۶ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

دلایل و علائم و درمان خانگی تب


دلایل و علائم و درمان خانگی تب تهیه شد

دلایل و علائم و درمان خانگی تب

 

تب نیز به عنوان درجه حرارت بالا شناخته می شود تب باید از هیپرترمی که یک نقص در بدن که می تواند درجه حرارت بدن را بالا ببرد تشخیص داده شود هیپرترمی معمولا توسط منابع خارجی مانند بودن در یک محیط گرم ایجاد می شود. برای توصیف آن درجه حرارت بدن است که بالاتر از طبیعی است. تب می تواند کودکان و بزرگسالان را به طور یکسان تحت تاثیر قرار دهد. افزایش کوتاه مدت درجه حرارت بدن، می تواند برای مبارزه با بیماری به بدن کمک کند.

با این حال، تب شدید می تواند یک اورژانس پزشکی باشد. به گفته کلینیک مایو، درجه حرارت طبیعی بدن که به طور معمول 37 درجه سانتی گراد در نظر گرفته شده است درجه حرارت طبیعی بدن در هر فرد کمی متفاوت است. به گفته انسیتو ملی سلامت ( NIH ) هنگامی که درجه حرارت گرفته شده در کودک به صورت شفاهی 37.5 درجه سانتی گراد باشد گویند کودک تب دارد بزرگسالان به احتمال زیاد هنگامی که درجه حرارت بدن از 37.2 - 37.5 درجه سانتی گراد تجاوزکند گویند تب دارد. تب اغلب مفید است و مشکلی ایجاد نمی کند بلکه کمک می کند تا بدن با عفونت مبارزه کند دلیل اصلی برای درمان تب برای افزایش راحتی است. تب نتیجه پاسخ ایمنی بدن به یک مهاجم خارجی است این اشغالگران خارجی شامل ویروس ها، باکتری ها، قارچ، مواد مخدر و یا دیگر سموم هستند. تب بالای ( 40 C ) به درمان فوری در منزل و مراقبت های پزشکی به موقع نیاز دارد زیرا می توانند به هذیان و تشنج منجر شود.

 

برخی از دلایل تب عبارتند از

تب نتیجه پاسخ ایمنی بدن به یک مهاجم خارجی است تب ماده ای به نام پیوژنز که باعث پاسخ ایمنی بدن است تولید می کند پیوژنز به هیپوتالاموس فرمان می دهد که نقطه تنظیم دما را به منظور کمک به بدن برای مبارزه با عفونت افزایش دهد.

عفونت، از جمله ذات الریه، سرماخوردگی، آنفولانزا ، عفونت گوش و برونشیت سبب تب می شود.

واکسیناسیون اخیر ( کودکان )

دندان درآوردن در کودکان

بیماری های التهابی خاص و یا اختلالات خود ایمنی، از جمله آرتریت روماتوئید و بیماری کرون

سرطان

لخته شدن خون

برخی از داروها

 

علائم تب چیست؟

درجه حرارت بالاتر ( 38 C ) در کودکان و بزرگسالان

لرز، سردی و تکان خوردن

درد عضلات و مفاصل

سردرد

عرق متناوب

سرعت ضربان قلب و یا تپش قلب

فلاشینگ ( قرمزی ) پوست

احساس غش کردن، سرگیجه و یا گیجی

ضعف بدنی

در دمای بسیار بالا 40 C علائم تشنج، توهم و یا سردرگمی رخ می دهد.

 

چگونه تب تشخیص داده می شود؟

همراه با داشتن علائم عمومی تب، با دماسنج درجه حرارت بدن را می توان تشخیص و تب را تایید کرد. دماسنج دیجیتال را می توان برای اندازه گیری دمای بدن در ناحیه رکتال، دهان و یا زیر بغل استفاده کرد. آکادمی اطفال آمریکا، استفاده از دماسنج جیوه ای شیشه ای را توصیه نمی کند و آنها پدر و مادرها را برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض تصادفی سم جیوه، تشویق به حذف دماسنج جیوه ای و شیشه ای از خانواده خود می کنند.

اندازه گیری درجه حرارت زیر بغل - درجه حرارت زیر بغل به اندازه مقعدی و یا دهانی دقیق نیست و به طور کلی 11 درجه کمتر از درجه حرارت دهانی است

نوک دماسنج دیجیتال را در زیر بغل فرزند قرار دهید.

و حدود یک دقیقه کنید و سپس قرائت کنید.

اندازه گیری تب با درجه حرارت دهانی - دماسنج را با آب و صابون و یا الکل تمیز کرده و سپس آب سرد شستشو دهید

افراد 4 ساله و مسن تر می توانید درجه حرارت بدن خود را با قرار دادن دماسنج دیجیتال زیر زبان انداره بگیرند

موقعی که دماسنج در دهان است دهان باید بسته باقی بماند باز ماندن دهان می تواند باعث قرائت نادرست دمای بدن شود.

از نوشیدنی های گرم و سرد 15 دقیقه قبل از اندازه گیری درجه حرارت دهان برای اطمینان از قرائت صحیح اجتناب کنید.

دماسنج باید به مدت یک دقیقه در محل باقی بماند.

اندازه گیری تب با درجه حرارت مقعدی - آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند اندازه گیری دمای رکتال را برای کودکان زیر 33 سال سن توصیه می کند زیرا دقیق ترین درجه حرارت مرکزی بدن را نشان می دهد.

دماسنج را با آب و صابون و یا الکل تمیز کرده سپس و با آب سرد شستشو دهید.

مقدار کمی از روان کننده ها، مانند ژل پترولیوم را در انتهای مقعد استفاده کنید.

کودک را دمر بخوابانید و پس از جدا کردن باسن، حدود ½ تا 1 اینچ از دماسنج را به داخل مقعد قرار دهید. آن را بیش از حد وارد نکنید.

برای حدود یک دقیقه دماسنج را در جای خود نگه دارید.

درجه حرارت خوانده شده رکتال حدود 1 درجه بالاتر از دمای دهان به دست می آید.

روی دماسنج مقعدی برچسب بزنید تا به طور تصادفی در دهان قرار نگیرد.

 

چگونه تب را در خانه درمان کنیم

مراقبت در منزل برای درمان تب بستگی به شدت آن دارد. تب خفیف به طور معمول نیاز به درمان پزشکی ندارد. نوشیدن مایعات و استراحت کافی هستند. اقدامات در خانه برای رسیدگی به افزایش دمای بدن است. به ویژه اگر تب با ناراحتی کلی، احساس از دست دادن آب بدن، اختلال در خواب و یا استفراغ همراه باشد.

مراقبت در منزل برای درمان تب عبارتند از:

اطمینان حاصل کنید که فرد در حال استراحت در دمای اتاق راحت است.

قرص استامینوفن و یا ایبوپروفن ( با دوز مناسب ) مصرف کنید.

به طور منظم از حمام اسفنج با استفاده از آب ولرم استفاده کنید.

مقدار زیادی مایعات بنوشید.

آسپرین مصرف نکنید

 

چه هنگامی باید درباره تب با پزشک مشورت کنیم

تب خفیف معمولا در منزل درمان می شود. با این حال، با توجه به نظر NIH، برخی از موارد وجود دارد که شما و یا فرزند شما باید توسط یک دکتر در اسرع وقت ویزیت شود. این موارد عبارتند از:

درجه حرارت کودک حداقل 38 درجه C است که از راه مقعد ( در کودک کمتر از 3 ماه ) گرفته شده است.

درجه حرارت بدن کودک بالاتر از 39 درجه C (در کودک بین 3 ماه و 1 سال ) است.

درجه حرارت بدن یک فرد بزرگسال بالاتر از 39.4 درجه C است.

درجه حرارت بدن بالاتر از 40.5 درجه C است و با درمان در خانه پایین نیامده و یا باعث ناراحتی در ( کودکان و بزرگسالان ) شده است.

کودک دارای علائم دیگری از بیماری مانند سرفه یا گلودرد است.

یک کودک یا بزرگسال دارای یک بیماری جدی پزشکی باشد و یا سیستم ایمنی بدن به خطر بیافتد.

تب در مدت یک تا دو روز در کودکان زیر 2 سال و دو تا سه روز در کودکان بزرگتر و بزرگسالان برطرف نشود.

کودکی به تازگی یک یا چند واکسن دریافت کرده است.

تبی که حداقل به مدت یک هفته می آید و می رود.

فرد مبتلا به تب به تازگی در یک کشور در حال توسعه بوده است.

فردی که دارای راش های جدید و یا کبودی باشد.

فردی که در هنگام ادرار کردن دارای درد باشد.

پزشک شما احتمالا یک معاینه فیزیکی و آزمایشات پزشکی انجام می دهد. این برای تشخیص علت تب و تعیین درمان موثر، کمک خواهد کرد.

 

چه وقت، تب یک اورژانس پزشکی است؟

اگر شما یا فرزند شما در حال تجربه هر یک از موارد زیرهستید با نزدیکترین بخش اورژانس تماس بگیرید

گریه تسلی ناپذیر در ( کودکان )

گیجی

عدم توانایی در راه رفتن

مشکل تنفس

سردرد شدید

گرفتگی گردن

تشنج

 

چگونه می توانیم از تب جلوگیری کرد؟

محدود کردن قرار گرفتن در معرض عوامل عفونی یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از تب است. عوامل عفونی اغلب باعث افزایش دمای بدن می شود دست های خود را به طور مرتب بشویید و دست را دور از بینی، دهان و چشم نگه دارید.

۱۹ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۰:۵۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مسعود شصتچی

راهکارهای بالا بردن اعتماد به نفس


راهکارهای بالا بردن اعتماد به نفس تهیه شد

راهکارهای بالا بردن اعتماد به نفس

 

تعریف صحیح اعتماد به‌ نفس

همه ما یک تصویر ذهنی از چیزی که هستیم، ظاهرمان، اینکه در چه کارهایی خوب هستیم و نقاط ضعفمان چیست، داریم. این تصویر به مرور زمان در ذهن ما ایجاد می‌شود و شروع آن زمانی است که کودک بسیار کوچکی بودیم. واژه تصویر یا تجسم نفس برای اشاره به تصویر ذهنی فرد از خود استفاده می‌شود. بخش عظیمی از تصویر نفس ما به ارتباطاتی که با دیگران داریم و تجربیات ما در زندگی بستگی دارد. این تصویر ذهنی اعتمادبه‌نفس ما را تعیین می‌کند.

اعتمادبه‌نفس یعنی اینکه چقدر احساس ارزشمندی، دوست داشته شدن و پذیرفته شدن می‌کنیم، چقدر دیگران نظر خوب و مثبتی به ما دارند و چقدر ما احساس خوبی نسبت به خود داریم. افرادیکه اعتمادبه‌نفسی سالم دارند، ارزش خود را درک کرده و از توانایی‌ها، مهارت‌ها و دستاوردهای خود احساس غرور می‌کنند. افرادیکه اعتمادبه‌نفس پایینی دارند احساس می‌کنند که هیچکس آنها را دوست ندارد و نمی‌پذیرد و نمی‌توانند در هیچ کاری موفق شوند.

همه ما گاهی اوقات مشکلاتی با اعتماد به نفس خود پیدا می‌کنیم—مخصوصاً در دوران نوجوانی که تازه می‌خواهیم بدانیم که هستیم و چه نقشی در دنیا داریم. خوشبختانه چون تصویر ذهنی هر کس نسبت به خودش در طول زمان تغیر می‌کند، اعتمادبه‌نفس ما در همه زمان‌ها در طول زندگی به یک اندازه نیست. پس اگر تصور می‌کنید که آنطور که باید اعتمادبه‌نفس ندارید، باید بدانید که می‌توانید آن را تقویت کنید.

 

مشکلات مربوط به اعتماد به نفس

قبل از اینکه بتوانید بر مشکلات مربوط به اعتمادبه‌نفس غلبه کنید و اعتمادبه‌نفسی سالم داشته باشید، بد نیست بدانید که علت این مشکلات چیست. دو مسئله—اینکه دیگران چطور ما را دیده و با ما رفتار می‌کنند و اینکه خودمان چه دیدی نسبت به خودمان داریم—می‌تواند بر اعتمادبه‌نفس ما تاثیر داشته باشد.

والدین، معلمین و سایر افراد بر دیدگاه ما نسبت به خودمان اثر می‌گذارند—مخصوصاً وقتی کودک هستیم. اگر والدین بیشتر از اینکه فرزند خود را تحسین کنند از او انتقاد کنند، برای آن کودک دشوار خواهد بود که اعتمادبه‌نفسی سالم داشته باشد. ازآنجا که نوجوانان در دورانی به سر می‌برند که مشغول شکل دادن ارزش‌ها و اعتقادات خود هستند، نظر والدین، معلم‌هایشان و دیگران اثر عمیقی بر تصویر آنها از خود خواهد داشت.

آشکار است که وقتی کسی که پذیرش او اهمیت زیادی برایتان دارد مدام شما را تحقیر می‌کند، اعتمادبه‌نفس شما تخریب می‌شود. اما لازم نیست که این انتقاد فقط از سوی دیگران باشد. خیلی از بچه‌ها یک منتقد درونی دارند، صدایی در درونشان که از هر کاری که می‌کنند اشکال می‌گیرد. و خیلی‌وقت‌ها این بچه‌ها آن صدای درونی را الگوی خود قرار داده و دیگر به نظر بقیه توجه نمی‌کنند.

به مرور زمان گوش دادن به این صدای منفی درونی می‌تواند به همان اندازه‌ای انتقادات دیگران اعتمادبه‌نفس فرد را تخریب کند. بعضی‌ها آنقدر به این صدای درونی عادت می‌کنند که اصلاً متوجه نمی‌شوند که مدام در حال تحقیر خود هستند.

انتظارات غیرواقعی هم می‌توانند بر اعتمادبه‌نفس فرد اثر بگذارند. افراد تصویری از آنچه می‌خواهند بشوند در ذهن خود دارند. تصویر هرکس از فرد ایدآلش متفاوت است. بعنوان مثال بعضی افراد مهارت‌های ورزشکاران را تحسین می‌کنند و بعضی توانایی دانشمندان را. آنهایی که تصور می‌کنند توانایی که تحسین می‌کنند را دارا هستند معمولاً اعتمادبه‌نفس بالایی دارند.

آنهایی که تصور می‌کنند خصوصیات و ویژگی‌های موردعلاقه‌شان را ندارند، اعتمادبه‌نفس پایینی دارند. متاسفانه خیلی وقت‌ها افرادیکه اعتمادبه‌نفس خوبی ندارند خصوصیات موردنظرشان را دارا هستند، فقط چون تصویر ذهنی آنها آنطور ایجاد شده است، قادر به دیدن آن نیستند.

 

چرا اعتماد به ‌نفس مهم است؟

احساس ما نسبت به خودمان می‌تواند بر نحوه زندگی کردن ما تاثیر بگذارد. افرادیکه احساس می‌کنند دوست‌داشتنی هستند (به عبارت دیگر آنهایی که اعتمادبه‌نفس بالایی دارند) روابط بهتری هم دارند. این افراد تمایل بیشتری برای کمک گرفتن از دوستان و خانواده‌شان دارند. افرادیکه باور دارند می‌توانند به اهدافشان برسند و مشکلاتشان را حل کنند، در درس و تحصیل موفق‌تر هستند. داشتن اعتمادبه‌نفس بالا باعث می‌شود بتوانید خود را پذیرفته و زندگی خوبی داشته باشید.

 

راهکارهای تقویت اعتماد به ‌نفس

اگر می‌خواهید اعتمادبه‌نفستان را بالا ببرید، در زیر به چند راهکار خوب اشاره می‌کنیم:

دست از افکار منفی درمورد خودتان بردارید اگر عادت دارید فقط به کمبودهای خود فکر کنید، سعی کنید از این به بعد روی جوانب مثبت خودتان تمرکز کنید. هر زمان که احساس کردید بیش از اندازه نسبتب ه خودتان انتقادی نگاه می‌کنید، یک نکته مثبت درمورد خودتان بگویید. هر روز سه ویژگی خودتان که شادتان می‌کند را یادداشت کنید.

به دنبال موفقیت باشید نه کمال بعضی افراد خود را اسیر ایدآل‌گرایی می کنند. به جای اینکه خودتان را با تفکراتی مثل، “تا 10 کیول وزن کم نکنم برای تست بازیگری نمی‌روم” عقب نگه دارید، به این فکر کنید که در چه کارهایی خوب هستید و از چه چیزهایی لذت می‌برید و به سراغ آنها بروید.

اشتباهات را فرصت‌هایی برای یادگیری ببینید قبول کنید که اشتباه می‌کنید چون همه انسان‌ها اشتباه می‌کنند. اشتباهات بخشی از یادگیری هستند. به خودتان یادآور شوید که استعدادهای هر فرد مدام در حال تغییر و رشد است و همه آدمها در کارهای مختلف استعداد و توانای دارند—همین آدمها را جالب می‌کند.

چیزهای جدید را امتحان کنید فعالیت های مختلف را امتحان کنید تا استعدادهای خود را بهتر بشناسید. بعد به توانایی‌ها و مهارت‌های جدیدی که به دست می‌آورید افتخار کنید.

تشخیص دهید چه چیزهایی را می‌توانید و چه چیزهایی را نمی‌توانید تغییر دهید

اگر تشخیص دهید که بخاطر یک مسئله درمورد خودتان ناراحت هستید که می‌توانید آن را تغییر دهید، از همین امروز شروع کنید. اگر چیزی است که قادر به تغییر آن نیستید (مثل قدتان) سعی کنید خودتان را همانطور که هستید قبول کرده و دوست بدارید.

هدف تعیین کنید فکر کنید دوست دارید چه کاری انجام دهید و بعد برای انجام آن برنامه‌ریزی کنید. برنامه‌تان را به دقت و با تعهد دنبال کنید و روند پیشرفتتان را بررسی کنید.

به ایده‌ها و نظرات خود افتخار کنید برای ابراز عقاید خود خجالت نکشید.

کمک کنید به یکی از همکلاسی‌هایتان که مشکل دارد در درس‌ها کمک کنید، به مادرتان برای مرتب کردن خانه کمک کنید یا برای هر کار مثبت دیگر پیشقدم شوید. وقتی احساس کنید که در زندگی دیگران تغییر ایجاد می‌کنید و کمک شما ارزشمند است، اعتمادبه‌نفستان بالا خواهد رفت.

ورزش کنید! با ورزش کردن می‌توانید استرستان را خالی کرده، سالم‌تر و شادتر شوید.

خوش بگذرانید آیا تا بحال همچنین فکری داشته‌اید که اگر لاغرتر بودید دوستان بیشتری داشتید؟ سعی کنید از بودن با آدمها لذت ببرید و کارهایی انجام دهید که از آن لذت می‌برید. استراحت کنید و خوش بگذرانید.

هیچوقت برای ساختن اعتمادبه‌نفسی سالم و مثبت دیر نیست. در برخی موارد که آسیب احساسی عمیق و طولانی است، ممکن است به کمک به متخصص مثل یک روانشناس یا مشاور نیاز پیدا کنید. این متخصصین می‌توانند بعنوان یک راهنما به افراد کمک کنند که خودشان را دوست داشته باشند و توانایی‌ها و استعدادهای خاص خود را بشناسند.

اعتمادبه‌نفس در هر کاری که انجام می‌دهید نقش مهمی دارد. افرادیکه اعتمادبه‌نفس بالایی دارند در مدرسه عملکرد بهتری دارند و پیدا کردن دوست خیلی برایشان راحت‌تر است. معمولاً روابط بهتری با همسالان و بزرگترهای خود دارند، شادتر هستند، برخورد بهتری با اشتباهاتشان، ناامیدی‌ها و شکست‌هایشان داشته و معمولاً آنقدر یک کار را ادامه می‌دهند تا در آن موفق شوند. تقویت اعتمادبه‌نفس نیاز به زمان و تلاش زیادی دارد اما وقتی آن را انجام دادید، تا آخر عمر این مهارت از یادتان نخواهد رفت.

منتقد درونیتان را تعلیم دهید: چون این منتقد درون شماست، می‌توانید کنترل آن را به دست بیاورید و اجازه ندهید که تحقیرتان کند یا چون فکر می‌کند شکست می‌خورید نگذارد کاری را انجام دهید. تصمیم بگیرید که از این به بعد این ندای درونیتان فقط توصیه‌ها و پیشنهادات مثبت برایتان داشته باشد.

مراقب ایدآل‌گرایی باشید! آیا انتظار غیرممکن‌ها را دارید؟ بد نیست که توقعات بالا داشته باشدی اما اهدافی که برای خودتان تعیین می‌کنید باید قابل دستیابی باشند. پیش به جلو بروید و برای اینکه یک قهرمان ورزشی شوید خیالپردازی کنید—اما همه تلاشتان را برای بالا بردن کیفیت ورزشیتان هم به کار گیرید.

 

آلامتو

۱۹ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۰:۵۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مسعود شصتچی